Tujuan Dan
Faedah Mempelajari Sejarah
- Membuat penilaian mengenai sesuatu peristiwa
- Mengetahui kepentingan sesuatu peristiwa
- Mengetahui sebab dan akibat sesuatu peristiwa
- Memberi semangat agar berusaha bersungguh-sungguh untuk
mengulangi keagungan
negara seperti pada Zaman Kegemilangan Melayu Melaka - Sentiasa beringat dan berwaspada supaya sesuatu peristiwa
yang tidak diingini tidak akan berulang
- Memupuk semangatpatriotisme iaitu perasaan cintakan tanah
air
- Membantu mwmbuat ramalan pada masa hadapan iaitu tentang
sesuatu peristiwa
- Semangat cinta yang menebal dan sanggup berkorban untuk
mempertahankan negara
Ciri-ciri sejarah
- Terbahagi kepada dua Fakta yang tepat dan benar
- Fakta atau maklumat sejarah bermaksud peristiwa tempat dan
tarikh yang dapat dibuktikan kebenarannya berdasarkan sumber yang sahih
- Fakta sejarah tidak boleh direka dan tokok tambah
- Fakta sejarah juga perlu dipertangungjawabkan dari segi
sumber dan kesahihannya.
- Contohnya d. Penemuan arkeologi Kota Tampan, Perak
membuktikan penempatan awal di negara kita bermula sejak 35,000 tahun
dahulu
Penting dan bermakna
- Mengingati tarikh lahir, tarikh sambutan hari kebangsaan
hari guru dan segala kejadian berkaitan dengannya adalah adalah sebahagian
daripada sejarah
- Setiap orang akan sentiasa mengingati tarikh kelahirannya
kerana ia amat masyarakat dan negara
- Kad pintar amat bermakna kepada kita kerana kad tersebut
mengandungi maklumat pengenalan diri, lessen memandu, jenis darah, jenis
penyakit yang dihidapi dan sebagainya
- Tarikh lahir, tarikh perkahwinan seseorang atau tarikh
kematian seseorang yang rapat dengan kita adalah tarikh yang amat bermakna
kepada seseorang
- Kad akuan Nikah yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam
juga mengandungi maklumat penting tentang perkahwinan seseorang Majlis
seperti Sambutan Hari Guru, Sambutan Hari Pekerja adalah untuk menghargai
guru dan pekerja
Sebab dan Akibat
- Sejarah juga menjelaskan mengapa sesuatu peristiwa itu
berlaku dan kesan daripada peristiwa atau sebab dan akibat
- Pengkaji sejarah perlu mengkaji perkara di bawah untuk
mengetahui sebab dan akibat sesuatu peristiwa a. apa b. siapa c. bila d. di mana e. mengapa f. bagaimana peristiwa itu berlaku
- Sebagai contoh: Kemasukan kaum imigran Cina dan India ke
Tanah Melayu semasa zaman penjajahan British telah mewujudkan masyarakat
majmuk di negara ini yang mempunyai budaya dan amalan sendiri
Sumber Sejarah
- Sumber
Sejarah terbahagi kepada dua a. Sumber pertama
atau sumber primer b. Sumber kedua atau sumber sekunder
Sumber Pertama
- Dikenali sebagai sumber primer
- Sumber iini ialah kumpulan sumber atau bahan asli, belum
ditafsirkan, diolah dan dicetak
- Sumber primer adalah dalam bentuk a. kertas b. fosil c.
artifak d. keterangan lisan
- Contoh-contoh sumber pertama ialah a. Surat peribadi b.
Diri c. Manuskrip yang belum dicetak d. Batubersurat
- Ahli sejarawah digalakkan menggunakan sumber pertama kerana
ia akan membawa sejarawan menghampiri situasi sebenar yang berlaku Muzium
negara dan arkib negara merupakan tempat menyimpan bahan-bahan yang boleh
dirujuk
Sumber Kedua
- Dikenali sebagai sumber sekunder
- Sumber kedua terdiri daripada bahan yang dikaji melalui
pembacaan bahan yang bertulis
- Sumber ini merupakan sumber kedua bahan yang ditulis dan
ditafsir oleh sejarawan
- Contoh-contoh sumber kedua ialah a. Buku b. Endiklopedia c.
Majalah dan surat khabar d. Buku teks e. Rencana f. Jurnal g. Laporan
tahunan jabatan h. Risalah
Kaedah
Sejarah
- Sumber lisan ialah sesuatu yang duucapkan atau diberitahu
oleh orang sumber
- Ahli sejarah memperolehi maklumat sejarah malalui
cerita-cerita lisan atau pengucapan oleh seseorang tokoh
- Maklumat yang diperolehi terus daripada responden melalui
ucapan, penceritaan dan perbualan dinamakan kaedah lisan
- Sumber sejarah yang diperolhi melalui akedah lisan berkait
rapat dengan sastera rakyat seperti mitos, lagenda dan puisi
- Ahli sejarah perlu mengelakkan diri daripada memasukan
undur tokok tambah
- Ilmu sains dan teknologi menyebabkan televisyen, internet,
televedio, cakera padat pita rakaman menjadi sumber lisan utama. Ini juga
dikenali sebagai kaedah pandang dengar
- Menonton berita dan liputan secara langsung melalui
televiisyen dianggap sebagai sumber lisan
- Kaedah mendapat sumber lisan yang lain ialah a. Temu ramah b. Penceritaan
- Kaedah temuramah dan penceritaan ini bertujuan untuk
mendapatkan latar belakang ataupun pandangan daripada seorang tokoh
Kaedah Bertulis
- Kajian terhadap sesuatu fakta juga boleh didapati daripada
bahan bertulis
- Pengkaji telah menggunakan alat-alat di bawah untuk
mentafsir fakta yang diperolehi
a. Catatan perjalanan
b. Diari
c. Tujuan dan gambar pada kulit
binatang
d. Duit syiling
e. Daun
f. Kesan pahatan di batu nisan atau
di dinding gua, daun kayu, kulit kayu
g. gading dan kertas
h. surat
I Manuskrip
- Melalui
sumber yang ditulis dilakar dan di pahat membantu sejarawan memperolehi
maklumat mengenai Sesuatu perkara Peristiwa Tokoh Kejadian Perundangan
Adat resam
- Contoh
sumber bertulis ialah Sejarah Melayu mengenai Kesultanan Melayu Melaka
Kaedah Arkeologi
- Melalui kaedah arkeologi, fakta yang diperolehi didapati
dengan proses gali cari bahan- bahan purba yang tertanam di dalam tanah
atau dasar laut
- Ia juga merupakan kaedah saintifik
- Bahan yang dijumpai dipanggil sebagai artifak
- Kebanyakan bahan ini disimpan di Muzium atau Arkib
- Artifak ini dapat menjelaskan kegiatan dan kebudayaan
manusia zaman dahulu
- Melalui proses pentakrihan radiokarbon, ketepatan usia
bahan-bahan tinggalan sejarah dapat disahkan
Pentafsiran Sejarah
- Tafsiran sejarah boleh menjadikan sesuatu peristiwa itu
bermakna, berfaedah atau sebaliknya
- Pengkaji sejarah perlu mengkaji dan membuat penyelidikan
mengikut tatacara yang betul dan tepat
- Tafsiran sejarah adalah berbeza mengiktu kaca mata antara
ahli sejarah
- Tafsiran sejarah boleh berbeza kerana seseorang pengkaji
cenderung untuk mendorong sesuatu pihak
- Perkara ini dikaitkan dengan bias atau kecondongan dalam
sejarah
- Ahli sejarah atau pengkaji sejarah perlu menilai dan membuat
pentafsiran tentang sesuatu peristiwa sejarah dengan jujur dan
bertanggungjawab
- Tafsiran yang benar dan tepat bertujuan untuk memberi
maklumat yang benar kepada masyarakat tentang sesuatu peristiwa itu
Tujuan Dan Faedah Mempelajari Sejarah
- Membuat penilaian mengenai sesuatu peristiwa
- Mengetahui kepentingan sesuatu peristiwa Mengetahui sebab
dan akibat sesuatu peristiwa
- Memberi semangat agar berusaha bersungguh-sungguh untuk
mengulangi keagungan negara seperti pada Zaman Kegemilangan Melayu Melaka
- Sentiasa beringat dan berwaspada supaya sesuatu peristiwa
yang tidak diingini tidak akan berulang
- Memupuk semangatpatriotisme iaitu perasaan cintakan tanah
air
- Membantu mwmbuat ramalan pada masa hadapan iaitu tentang
sesuatu peristiwa
- Semangat cinta yang menebal dan sanggup berkorban untuk
mempertahankan negara
No comments:
Post a Comment